Via Verda del Baix Ebre

La Via Verda s'inicia al municipi de Tortosa, km 0, tot just on acaba l'antic pont del ferrocarril que travessa el riu Ebre. Unes grans pedres juntament amb restes de rails senyalen el començament del trajecte.

Ens acompanyeu a viatjar pels municipis i paisatges del Baix Ebre?

A la ciutat de Tortosa, capital del Baix Ebre, us recomanem visitar els anomenats Reials Col·legis (s. XVI), el castell de la Suda (s. X), la catedral de Sta. Maria, els convents de Sta. Clara (s. XIII) i la Puríssima (s. XVII) i el Palau Episcopal (s. XIV), entre molts d'altres edificis del casc antic.

Seguint el recorregut de la via en sentit nord, ens trobem el terme municipal de Roquetes, situat al marge dret de l'Ebre. Al nucli original destaquen l'església (1829) i l'Ajuntament vell (1881), així com l'Observatori de l'Ebre (1904).

Deixant enrere un antic pont de la via, arribem davant del C.I. del Parc Natural dels Ports, per creuar després una carretera i seguir recte fins a l'EMD de Jesús. Circulant per un tram compartit amb vehicles que creua el barranc de la Vall Cervera, arribem a l'àrea de lleure de Jesús, ubicada al Terrer Roig. A Jesús podem visitar l'església de Sant Francesc (s. XVIII), la casa museu d'Enric d'Ossó (on hi ha un alberg) i la casa museu Rosa Ma Molas. Sortim del Terrer Roig travessant amb precaució la carretera i enllacem novament amb la via que ens porta fins al poble d'Aldover, on es troba la primera estació ferroviària de la via, actualment convertida en servei de restauració. Creuem el poble, on us recomanem que visiteu l'església parroquial de la Nativitat de Nostra Senyora d'estil neoclàssic i el Centre d'Interpretació del Riu. En sortir del poble d'Aldover, creuarem la carretera C-12 per un pas soterrat, direcció a Xerta.

Uns metres abans d'arribar al municipi de Xerta trobem un senyal de fi del camí. En aquest punt, es deixa el traçat original de la via i ens desviem cap a l'esquerra, baixant un pendent pronunciat, creuem la C-12 per sota d'un dels viaductes de l'antiga via. Tot seguit passem per sota d'un altre pont que suporta la carretera C-12. A pocs metres ens trobem un senyal d'Stop ja que arribem a la carretera de Xerta, enfront l'àrea de lleure de les Moreres. En paral·lel al canal de la dreta de l'Ebre arribem fins al carrer de la Recta, girem a mà esquerra i sortim a la Plaça Major, on trobem l'església. Continuem pels carrers de Santa Anna, Santa Quitèria i el Calvari fins arribar a l'Stop de l'avinguda de les Terres de l'Ebre. Travessem i a pocs metres ens troben l'estació de la via, actualment reconvertida en Centre d'Interpretació de l'aigua i del Riu. Dintre el municipi de Xerta us recomanem la visita a l'església de l'Assumpció i Sant Martí, entre d'altres. També a Xerta podem trobar un alberg i un establiment hoteler.

Als afores de Xerta, destaca la majestuositat de l'Assut (s. XV), ubicat al bell mig del riu Ebre. És una obra d'enginyeria de tradició àrab, d'uns 370 m de llargada i 7 m d'altura. La via travessa per un seguit de túnels i ponts fins arribar a l'estació de Benifallet, actualment reconvertida en servei de restauració, hotel i alberg i ofereix el servei de lloguer de bicicletes. Ja portem vint-i-un quilòmetres des de la ciutat de Tortosa.

Us recomanem la visita al poble de Benifallet, a l'altra vora del riu Ebre. Destaquem l'ermita de la Mare de Déu de Dalt o del Calvari (segle XIII) i l'edifici del Convent (neogòtic) entre d'altres. Però sens dubte, el poble de Benifallet és conegut per la bellesa de les Coves Meravelles.

r293Deixant enrere l'estació de Benifallet, trobem tot un seguit de túnels amb diferents llargades que poden arribar fins als 749 metres. El pont de la Riberola, que ens permet travessar el riu Canaletes, és el punt límit de les comarques del Baix Ebre i de la Terra Alta i ens porta fins la primera estació de la Terra Alta: el Pinell de Brai.

L'estació del Pinell de Brai es troba a 6 km del municipi on s'hi arriba per la carretera N-230b. A la població s'hi pot visitar el Celler Cooperatiu modernista de Cèsar Martinell, obra de principis del segle XX. L'edifici és el màxim exponent de les cooperatives construïdes per aquest deixeble d'Antoni Gaudí. L'estil modernista s'hi aprecia pels quatre cantons i es fa imprescindible contemplar el magnífic fris de ceràmica vidriada situat a la façana del celler, obra d'en Xavier Nogués.

A 5 quilòmetres de l'estació del Pinell de Brai hi trobem el Santuari de la Fontcalda, conjunt paisatgístic, termal i religiós, lloc de parada obligada per aquells que recorren la Via Verda. Situat enmig d'una vall a la vora del riu Canaletes, rep el nom de la font mineromedicinal d'aigua calenta que brolla al peu del santuari. Les seves aigües netes i transparents conviden a banyar-s'hi. Després de travessar dos túnels s'arriba a l'estació de Prat de Comte, municipi situat a 4 km de la Via Verda on s'hi arriba per la carretera T-361 que surt pel darrera de l'estació. Al municipi hi destaca l'església de Sant Bartomeu (S. XVII) d'estil renaixentista.

A partir de l'estació de Prat de Comte és freqüent trobar per la Via Verda obres del projecte escultòric Art al Ras, proposta cultural de la Terra Alta amb obres d'art situades als camins que uneixen els municipis de la comarca.

Tot just sortir de l'estació de Prat de Comte es troba el túnel més llarg del recorregut (749 metres) i de camí cap a Bot la ruta travessa l'últim pont del riu Canaletes, la serra de Pàndols i passa a tocar de l'ermita de Sant Josep.

L'estació de Bot es troba al bell mig del traçat i al costat de la població, on destaca l'església renaixentista de Sant Blai (s. XVII). Des de davant de l'estació arrenca un camí que porta fins a l'ermita de Sant Josep (S. XIX) situada dalt d'un turó i des d'on s'albira una fantàstica vista de la població, del riu Canaletes i de les serres de Pàndols i Cavalls. A la vora de l'ermita s'hi troba l'àrea recreativa del Forat de la Donzella.

El camí per la Via Verda continua en direcció a Horta de Sant Joan. Sis túnels i dos viaductes de fins a onze arcs conformen aquesta part del recorregut on, a mesura que es va pujant, es descobreixen les muntanyes que formen part del Parc Natural dels Ports. La presència de la muntanya de Santa Bàrbara indica que s'està a punt d'arribar a l'estació d'Horta de Sant Joan. El municipi dista 2 quilòmetres de la Via Verda i s'hi arriba pel camí que neix al davant de l'estació un cop travessada la Via Verda per un estret pont. Aquest mateix camí també ens porta cap al Convent de Sant Salvador (s. XIII – XVII) i cap a l'espai natural anomenat “Racó de les Olles” indret de gran bellesa i lloc ideal per prendre un bany a les aigües del riu Canaletes. A la població es pot visitar l'Ecomuseu dels Ports i el Centre Picasso, essent una de les visites obligades el nucli urbà medieval.

Tan sols 5 quilòmetres separen l'estació d'Horta de Sant Joan de l'estació d'Arnes-Lledó, situada a la vora de l'imponent pont de formigó que salva l'obstacle natural del riu Algars i on s'hi poden practicar esports d'aventura. Seguint la senyalització es pot arribar des de l'estació fins al municipi d'Arnes, a 5 quilòmetres de la Via Verda, on situats a la plaça Major podem admirar una privilegiada panoràmica dels Ports. El nucli històric d'aquest poble, situat a una altitud de 508 metres, va ser declarat Bé d'Interès Cultural per la Generalitat de Catalunya i en destaca l'edifici de l'ajuntament, antic palau renaixentista del segle XVI. També s'hi poden contemplar les restes de l'antiga església al costat de l'actual, dedicada a Santa Magdalena i datada al segle XVII.

Font: Ajuntament d'Aldover

Enoturisme Celler Piñol

Batea (a 14.6 Km)

Centre d'Estudis de la Batalla de l'Ebre

Gandesa (a 7.7 Km)

Pessebre Vivent de Jesús

Tortosa

Beniemocions

Benifallet (a 2.5 Km)

Restaurant Hotel Nou Moderno

Vilalba dels Arcs (a 14.5 Km)

L’Estany - Casa de Fusta

Apartaments Les Valletes

Arnes

Restaurant Hotel Nou Moderno

Vilalba dels Arcs (a 14.5 Km)

Ca la Leonor

Bot (a 3.3 Km)

Guanya un cap de setmana en una parcel·la per a 4 persones…