Ruta semi-circular a Tosa d'Alp i Puigllançada

En el cordal divisori que separa el Berguedà de la Cerdanya, dos dels cims més altius i vistosos són la Tosa d'Alp (2536 m) i el Puigllançada (2409 m). Des de bona part de la comarca s'albiren aquests dos cims que tanquen el Berguedà pel nord. Coronar-los és una excursió senzilla i sense cap dificultat, però igualment molt recomanable per la seva amplíssima panoràmica cap als quatre costats. Una bona opció estival per cims típicament "de vaques" i amb un aspecte molt més solitari i fred a l'hivern per fer amb raquetes de neu.

• Dificultat: Fàcil. Cap dificultat destacable.
  • Desnivell: 775 m de pujada acumulada (470 m fins al cim de la Tosa d'Alp i 290 m fins al Puigllançada).
  • Temps: 4h30' en total (amb mitja hora de parada a cada cim) parcials: entre 1h10 i 1h25' fins a la Tosa d'Alp, 1h15' fins a Coll de Pal de nou, 30-40' fins al cim del Puigllançada i una mitja hora pel retorn a Coll de Pal.
  • Quilòmetres: 11,1 km.
  • Variants: Aquest és el camí d'accés més directe al Puigllançada i a la Tosa d'Alp. Tot i això, la Tosa d'Alp es pot fer des de més avall, des del Xalet-Refugi de Coll de Pal, des del Refugi del Rebost o, a través d'itineraris més llargs, seguint la ruta de Cavalls del Vent o de l'Ultra Pirineu. No estaria malament fer la Tosa d'Alp també des del nord, tot i que calgui creuar les pistes de Masella. En el cas del Puigllançada, també es pot iniciar des del Coll de la Creueta o des de l'aparcament de la Molina-Alabaus.
  • Accés: Pugem cap a Coll de Pal seguint la carretera BV-4024 que puja a Coll de Pal des de Bagà.

Sortim des de Coll de Pal en direcció al primer objectiu del dia: La Tosa d'Alp. Si ho preferiu, podeu començar pel Puigllançada que és més ràpid i curt, com dirien, l'ordre dels factors no altera el producte!

La pujada des de Coll de Pal cap a la Tosa, rumb a l'oest es pot fer per on vulgueu. Certament, el llom herbat permet pujar per on us sembli millor (El mateix passa amb el Puigllançada). Tot i això, veureu un petit camí amb marques de GR que podeu seguir durant la pujada. Es tracta del GR-150.1, la variant del GR-150 que dóna la volta al Cadí-Moixeró. Aquesta variant va resseguint la carena de la Tosa, del Moixeró i del Cadí fins a les Tres Canaletes del Cadí i al Coll de Jovell.

El primer tram de la pujada és el més exigent i costerut. Es salven uns 250 metres de desnivell en una mitja hora aproximadament, fins arribar als Rasos de Comabella. Precisament en aquest punt el camí va lleugerament cap a l'esquerra per a trobar-se amb la ruta que ve pel sud des del refugi de Rebost i que és per on passen els Cavalls del Vent.

Seguim en direcció nord i remuntem uns pocs metres pedregosos fins culminar el Serrat Gran. Ara veiem clarament el nostre objectiu, la Tosa d'Alp i el refugi que el corona, el Niu de l'Àliga. Davallem uns metres fins al Coll de Comabella i tornem a pujar en direcció nord-oest tot seguint el camí marcat pel GR-150.1.

Un cop superat aquest desnivell, ara ja sols ens quedarà seguir carenejant en suau pujada fins arribar al cim de la Tosa d'Alp al cap d'uns 15-20 minuts. Com veureu, el cim és molt ampli, és el típic "cim de vaques" i està força humanitzat, amb els remuntadors de Masella, el refugi del Niu de l'Àliga i les antenes i repetidors cap al vessant ceretà.

Des del cim, la panoràmica en dies clars és excepcional. S'albira mig Catalunya i fins i tot algun cim de l'Aragó. Cap al sud, el Berguedà i Montserrat a l'horitzó. Cap a l'est, el Montseny, el Taga i tota la carena fronterera del Puigmal al Cambredase. I cap al nord, la Cerdanya i els cims del Carlit, el Peric, el Puigpedrós o el Perafita entre d'altres. Cap a l'oest s'albira llunyana la Torreta de l'Orri i, en dies clars, el Turbón, a l'Aragó.

Per baixar podríem desfer el mateix camí, tot i que nosaltres optem per fer una petita circular per resseguir el vessant sud de la Tosa, a mitja alçada. Per fer-ho, primer continuem per la ruta dels Cavalls del Vent cap a l'oest pel camí que surt davant del refugi (com si anéssim al Penyes Altes del Moixeró).

Perdem força alçada en poca estona fins arribar al Coll de la Vall (o en alguns llocs surt com a Coll del Puig de Mena), on girem a l'esquerra, direcció sud i agafem una antiga pista en desús. Es tracta del Camí de les Mines, que porta fins a un edifici en ruïnes, la Cabana de la Mena. No caldrà que arribem ben bé fins a la cabana. Des del Coll de la Font de Mena, el camí es converteix en corriol i continuarem ara flanquejant de pla o amb lleugera baixada fins a la Collada de Comafloriu. Tot aquest tram té àmplies vistes cap al sud, mirant les Muntanyetes de la Tosa i la vall de Gréixer.

Tardarem uns 35-40 minuts a arribar a la Collada de Comafloriu, un ampli prat i una cruïlla de camins. Passem un filat de les vaques i veiem el camí dels Cavalls del Vent que puja cap al nord. Nosaltres seguirem rectes en direcció est i al cap d'una estona veurem un petit camí poc definit. L'anem seguint tot i que en la part final es desdibuixa. Sols ens cal seguir pels prats fins al camí que hem fet de pujada als Rasos de Comabella. Des d'aquí, baixem fins a Coll de Pal i ara optem per pujar al Puigllançada.

Ruta semi-circular a Tosa d'Alp i Puigllançada

L'ascens a aquest cim piramidal no té cap secret i pràcticament el podeu fer per on vulgueu. Hi ha un petit corriol amb marques grogues i algunes fites més amunt perquè tingueu el punt de referència de la ruta recta més directa. Com que va fent un pendent arrodonit, la pujada és una mica traïdora, ja que no acabem de veure bé el cim fins que gairebé ja hi som. Aproximadament tardarem entre 30 i 40 minuts en fer la pujada i uns 25-30 minuts de baixada pel mateix tram. El desnivell entre Coll de Pal i el cim és d'uns 340 metres que superem d'una tacada. Des de dalt tenim unes vistes equivalents a les de la Tosa, però més obertes cap a l'est.

Autoria fotografies i text: Sergi Boixader

Turisme del Berguedà

Penyes Altes Outdoor Services

Bellver de Cerdanya (a 11.3 Km)

Centre Astronòmic del Pedraforca

Saldes (a 10.7 Km)

Museu de les Mines de Cercs

Cercs (a 7.8 Km)

Cal Candi

Vilada (a 14.4 Km)

El Recó de l'Avi

Guardiola de Berguedà (a 2.4 Km)

La Closa

Castellar de n'Hug (a 13.3 Km)

Hostal la Muntanya

Castellar de n'Hug (a 13 Km)

Hotel Casa Duaner

Guardiola de Berguedà (a 2.4 Km)

Cal Candi

Vilada (a 14.4 Km)

Hostal la Muntanya

Castellar de n'Hug (a 13 Km)

La Closa

Castellar de n'Hug (a 13.3 Km)

Endinsa't a Espinelves!

Els secrets que amaguen els pantans

Sortides #MarxantJunts2024 amb Marxants de Muntanya

Gaudeix de la Setmana Santa amb família a Berga Resort!