Ruta del porxo de Santa Oliva a Sant Salvador de les Espases

Aquest és un dels itineraris més concorreguts i populars d'Olesa de Montserrat. S'inicia al casc antic i finalitza dalt d'un turó històric. Cada any durant el primer diumenge de setembre, molta gent el ressegueix per celebrar-hi el gran aplec.

L'itinerari comença al nord del nucli antic, al porxo de Santa Oliva i seguirem direcció a la muntanya passant per sobre del Parc del Porxo de Santa Oliva i pel costat del carrer del Mestre Joan Llongueras. Seguidament trobarem una cruïlla de camins, nosaltres seguirem recte  per un camí que puja en sentit nord (1 minut). Entrem en la urbanització de les Planes (4 minuts), passarem pel costat esquerre d'un parc i agafarem el carrer de la Vall d'Aran en sentit nord.

Deixarem aquest carrer i agafarem el carrer d'Occitània; a la dreta veurem un camp on practiquen el tir amb arc. Agafarem el carrer del Bages i posteriorment girarem a la dreta per agafar el carrer de l'Urgell. En aquest moment passarem pel costat de la piscina municipal i el poliesportiu Salvador Boada (1,1 km). Entrarem en una pista forestal. Cent metres endavant, trobarem una bifurcació (14 minuts): el camí de l'esquerra va fins a la Creu de Beca i el camí de la dreta porta a Sant Salvador de les Espases.

Seguirem per la dreta i trobarem uns dipòsits de la Comunitat Minera Olesana (17 minuts – 1,5 km). El camí comença a enfilar-se per superar el desnivell. Passarem per un tall a la muntanya (20 minuts), just a sobre, a la nostra esquerra, trobarem unes oliveres mil·lenàries. Seguirem la pista forestal i trobem un tram asfaltat (23 minuts). Més endavant, trobarem una alzina i una barana de fusta des d'on podrem veure la vila d'Olesa, Esparreguera i les seves urbanitzacions (27 minuts – 2,8 km). Seguirem pujant i veurem com Montserrat treu el cap pel darrere de les muntanyes de l'oest.

ruta191-Coll-de-les-Espases-OK (2)Al cap d'uns minuts, trobarem la muntanya de Puigcendrós davant nostre i entrarem a la finca de la Fundació Territori i Paisatge, on podrem veure un parell de cartells que indiquen l'entrada al recinte. Seguint la pista forestal i al cap d'uns minuts trobarem una pista encadenada a la nostra dreta que puja cap a la masia de Puigventós i a l'esquerra, la font de la Roureda a sota del nostre camí (42 minuts – 3,5 km). Passarem per sota del bosc de la Roureda (3,6 km); és molt curiós, ja que les rouredes acostumen a viure a més altitud.

Seguirem per un pendent pronunciat i trobarem un antic pal indicador (50 minuts). Continuarem pel camí i de cop veurem indicis de materials del triàsic, com el Buntsandstein o Muschelkalk. Seguidament, arribarem al coll de les Espases, on hi ha un espai de lleure amb taules i a més, podrem gaudir d'una gran panoràmica de l'entorn de Montserrat i divisarem la nostra destinació, Sant Salvador de les Espases (53 minuts).

Arribarem al pla del Fideuer (1 hora i 2 minuts – 5,2 km), i entrarem al terme municipal de Vacarisses. Al pla podrem trobar una gran varietat de camins. Entre d'altres, trobarem dos camins junts: un que porta a Sant Pere Sacama (dreta) i un altre a Sant Salvador (esquerra). Seguint el de Sant Salvador, començarà un camí bastant rocós fins que arribem al coll de Sant Bernat de Menton (1 hora i 12 minuts – 5,7 km) on veurem grans vistes de Montserrat, Sant Llorenç de Munt i l'Obac i l'entorn del pla del Fideuer.

A partir d'aquí passarem a l'obaga fins a Sant Salvador. Passat aquest coll baixarem per la cara nord entre la vegetació i al cap de pocs minuts arribarem al pla de les Carboneres (1 hora i 15 minuts – 6 km). Des d'allà veurem Sant Salvador, seguirem per una baixada que queda a l'oest i en 50 metres trobarem unes escales a la esquerra (1 hora i 18 minuts) i un camí senyalitzat a la dreta que va al puig de l'Hospici (itinerari 16). Baixarem per les escales de l'esquerra, llavors passarem pel bosc de l'obaga de les Roques de l'Afrau. Finalment, caldrà enfilar-se per l'últim tram mitjançant uns esglaons entre les roques. Al capdamunt hi haurà l'ermita de Sant Salvador (1 hora i 25 minuts – 6,8 km).

ruta191-mapa olesa 1

Turisme Baix Llobregat

Xarxa de Turisme Industrial

(a 9.2 Km)

Bodegues Sumarroca

Subirats (a 13.9 Km)

Cremallera i funiculars de Montserrat

Monistrol de Montserrat (a 9 Km)

Fàbrica Moritz Barcelona

Barcelona (a 28.7 Km)

Pirineu en Boca

Barcelona (a 28.9 Km)

Restaurant Marisquer Can Ladis

Sant Fruitós de Bages (a 23 Km)

Bodega Miquel Jané

Font-rubí (a 24.7 Km)

Apartaments Agulles de Montserrat

Monistrol de Montserrat (a 8.6 Km)

Hotel Checkin Montserrat

Collbató (a 8 Km)

Hotel Molí de la Torre

Bigues i Riells del Fai (a 29.9 Km)

Can Puig

Sant Salvador de Guardiola (a 19.2 Km)

La Primavera del Cava retorna al maig amb 16 activitats entre…

Museus de tota mena i per a tothom al Baix Llobregat