Ruta circular curta pels cingles de Malanyeu

En aquesta ruta podrem conèixer a fons la vall i els cingles de Malanyeu. Les excepcionals vistes del Pedraforca, la fageda de les Espinedes i dos trams de grimpada força aèria fan que sigui una ruta variada i molt recomanable.

• Dificultat: Mitjana. Ruta de desnivell i llargària assequibles, però amb un tram aeri i costerut: el Griell de Cal Pigot, on hi ha una escala i un cable d'ajuda i es voreja un salt d'aigua. Compte també al Grapissot.
  • Desnivell: 723 metres.
  • Temps: 4h.
  • Quilòmetres: 11 km o 13 km segons l'itinerari que fem.
  • Variants: com es pot comprovar en les anteriors línies, bàsicament podem triar entre 2 itineraris: el curt puja pel Griell de Cal Pigot i careneja pel serrat de Furellacs, Cap de la Baga i el Grapissot per tornar a baixar cap a Malanyeu.

Sortim des del poble de Malanyeu, situat en una vall penjada envoltada de cingles que avui descobrirem i recorrerem. Comencem a caminar per la pista forestal que portaria cap a la casa del Llomar, a la fageda de les Espinedes i al mas del Monnell en darrer terme.

Ruta circular curta pels cingles de Malanyeu

Ben aviat prendrem un camí a la dreta que comença a pujar pel dens bosc de pi roig. En uns 10 minuts arribarem a un dels grans al·licients de la ruta: el Griell de Cal Pigot. Es tracta d'un tram inundat molt vertical i espectacular al costat d'un torrent que a la primavera i després de pluges pot baixar força ple. Nosaltres l'haurem de pujar i, per fer-ho, s'hi ha instal·lat una corda i una escala metàl·lica per arribar fins a un curiós forat en la roca. Passarem per dins d'aquesta porta natural i passarem arran del salt d'aigua (risc de mullar-se quan baixa cabalós). Acabarem aquest tram amb una grimpada per roca de bon agafar fins a superar aquest esperó vertiginós però espectacular.

Un cop dalt, seguirem cap a la dreta en un camí força costerut per una zona de pi amb algun faig esporàdic que a la tardor dóna una mica de color al bosc. Tot aquest tram està força fressat i hi trobarem alguna fita. En el darrer tram hi ha una petita grimpada més dreta que superarem sense massa dificultat (hi ha una corda d'ajuda).

Al cap d'una hora des de l'inici de la ruta arribarem a un replà des d'on podem desviar-nos a la Foradada, un altre dels espectacles de la ruta. Es tracta d'una roca foradada des de la qual gaudirem d'una fantàstica vista del Pedraforca. Un bon lloc on esmorzar.

Tornem al camí i seguim, ara per sobre la carena, novament en pujada intensa. El camí va remuntant i al cap d'una mitja hora gira vers llevant i en algun clar del bosc podrem gaudir d'una fantàstica panoràmica dels cingles de la Tor i el serrat de Furellacs, i des d'on també divisarem el Sobrepuny i Montserrat.

El camí ara modera el seu pendent i comença el tram de carena pel serrat de Furellacs en què poc a poc el bosc deixa pas a prats alpins que ens permetran veure tot l'Alt Berguedà, però en especial el Pedraforca.

El camí va seguint el fil de la carena sense més dificultat que travessar un filat de vaques. Al cap d'una estona caldrà girar cap a l'esquerra al costat d'un filat de vaques per arribar al Cap de la Baga de Cabanelles.

Seguim per la carena i comencem a baixar suaument durant uns 10 minuts fins arribar a una cruïlla de camins, on agafarem el que surt cap a l'esquerra i comença a baixar amb decisió per entremig d'una fageda.

El camí davalla fort i caldrà que anem amb compte, sobretot a la tardor, per no patinar amb les fulles al terra. Anem baixant i la fageda deixa pas al pi i superem un tram força vertical amb l'ajuda d'un cable, és el Grapissot.

Superat aquest petit grau, el camí segueix en suau descens i girant cap a ponent, per encarar el Serrat del Mill. Un tram més enllà podrem triar si allargar o escurçar la ruta en una desviació que ens permet fer 2 quilòmetres més de carena o baixar cap a Malanyeu.

Ruta Curta

Si optem per baixar, la ruta comença a perdre alçada cap a l'esquerra fins a trobar una carretera de bosc. A partir d'aquell punt, només caldrà que seguim la pista forestal que va baixant resseguint la vall de Malanyeu.

En aquest descens mereix una menció especial la Fageda de les Espinedes i la Font de les Travesses, una de les fagedes més espectaculars del Berguedà, amb alguns exemplars centenaris, d'alçada notable i en una baga ombrívola, d'estil semblant al de la Fageda de la Grevolosa. Passat aquest tram de faigs, seguirem la carretera forestal que en una mitja hora ens tornarà al poble de Malanyeu i al cotxe.

Turisme del Berguedà

Parapent Xtrem.cat

Avià (a 11.4 Km)

Menjars per emportar Boca a Boca

Berga (a 8.5 Km)

Museu de les Mines de Cercs

Cercs (a 3.3 Km)

Restaurant Apartaments Els Roures

Castellar del Riu (a 9.1 Km)

Gust Pizzeria

Càmping Fontfreda

Berga (a 9.5 Km)

Restaurant Apartaments Els Roures

Castellar del Riu (a 9.1 Km)

Càmping Puigcercós

Borredà (a 13.4 Km)

Berga Resort

Berga (a 8.3 Km)

Sorteig: 6 entrades dobles per visitar La Fageda

Endinsa't a Espinelves!

En Rubri i els secrets del riu al Berguedà!