El Puig de Cadiretes a Llagostera

Excursió al puig de Cadiretes, un magnífic observatori tant del litoral com de terra endins, amb bones vistes que abasten el Montseny, el Montnegre i les Guilleries. Just entre la plana i el mar, aquest itinerari transcorre per boscos mediterranis en un indret avui escassament poblat, en contrast amb el passat, tal com ho demostren les restes megalítiques i iberes o les restes més recents d'algunes masies avui abandonades.

El punt d'inici de la ruta és la població de LlagosteraLa distància de l'itinerari és de 3,92 Km, és moderat i fàcil.

Iniciem l'itinerari al Km. 9 de la carretera GIV-6821 Llagostera a Tossa de Mar que passa per Sant Grau i cala Salionç. En aquest punt trobem un plafó informatiu de l'itinerari, just on el sender GR-92 travessa la carretera. Agafem la pista de la dreta, en direcció a ponent, seguint les marques blanques i vermelles del sender.

Sense deixar les marques ni la pista principal, i tot caminant entre boscos de pins i suros, a uns 500 metres arribem al menhir d'en Llach, que s'aixeca a la dreta del camí. Aquest monument megalític fou redreçat l'any 1981, quan va ser descobert i tal com ho recorda una placa als seus peus, però els seus orígens es remunten a uns 5.000 anys com mínim.

r253_dins-cadiretesEls menhirs (literalment “pedra dreta en idioma bretó”) es coneixen també com en català com a “pedres llargues” o “pedres del dimoni”. Edificats per poblacions ja majoritàriament sedentàries les seves funcions podrien ser variades, des de marca territorial fins a lloc de culte religiós.

Continuem per la pista principal seguint les marques del GR-92 i les banderoles que senyalitzen el puig de Cadiretes. El camí no té pèrdua. En arribar a una esplanada girem a la dreta, tot abandonant les marques blanques i vermelles del GR-92 i seguint les blanques i grogues i la banderola que ens adrecen al puig de Cadiretes.

Pugem fins a trobar un corriol a l'esquerra amb una nova banderola que ens guia cap al puig passant enmig d'un alzinar humit. Poc més de 100 metres més endavant, arribem al puig després d'enfilar-nos per unes roques. A l'esquerra haurem deixat, mig cobertes per la vegetació, les restes d'un antic poblat ibèric. Des de dalt del puig albirem magnífiques vistes que, en un dia clar abasten des del Garraf al Pirineu i des del mar a les serralades prelitoral i transversal.

Per seguir l'itinerari reculem fins just abans del menhir d'en Llach, on una banderola a mà dreta assenyala un corriol que porta a Pedra sobre Altra. Immediatament el corriol mena a un camí fondo excavat al terreny: el prendrem en direcció a la nostra esquerra.

De mica en mica el camí es va tornant un corriol. A uns 100 metres deixarem una desviació a l'esquerra. Seguint el corriol i després de passar per sota d'una línia elèctrica, trobarem davant nostre el rocam de Pedra sobre Altra, al qual s'accedeix per un petit pas enmig de la vegetació, situat a l'esquerra del camí.

Pedra sobre Altra no és més que un bloc de granit erosionat, l'estructura del qual fou aprofitada per construir-hi un dolmen, tot excavant una balma i edificant-hi una galeria d'accés encara ben visible. Els dòlmens són antics enterraments datats, com els menhirs de fa uns 5.000 anys. Quan, com en aquest cas aprofiten estructures rocoses ja existents reben el nom de paradolmens.

Després de visitar Pedra sobre Altra només queda seguir el camí, sense desviar-nos, fins a arribar de nou a la carretera. Girarem a l'esquerra i la seguirem 350 metres fins a retornar al punt de partida.

Font: Consell Comarcal del Gironès

Hotel Balneari Vichy Catalan

Caldes de Malavella (a 7.5 Km)

Pessebre vivent de Castell d'Aro

Castell - Platja d'Aro (a 11.5 Km)

L'Espai Gastronomia

Tossa de Mar (a 12.6 Km)

El Gran Museu de la Màgia

Santa Cristina d'Aro (a 9.1 Km)

L'Espai Gastronomia

Tossa de Mar (a 12.6 Km)

La Xicra

Palafrugell (a 24.4 Km)

Pura Brasa

Pineda de Mar (a 27.4 Km)

Hotel Acacias

Lloret de Mar (a 14.4 Km)

Hotel Balneari Vichy Catalan

Caldes de Malavella (a 7.5 Km)

Hapimag Mas Nou

Castell - Platja d'Aro (a 10.7 Km)

L'Azure Hotel

Lloret de Mar (a 14.7 Km)