De Castelladral a la Balma de Comaposada (circular)

Aquesta ruta inclosa a les Rutes Pintoresques de Navàs que us portarà a conèxier una les balmes més icòniques i ben conservades de la zona, la Balma de Comaposada a través d'un recorregut que no pararà de sorpendre-us amb la singularitat del patrimoni cultural que us anireu trobant al llarg de l'excursió.

• Dificultat: Moderada
  • Distància: 6 quilòmetres
  • Temps: 2 hores i 50 minuts aproximadament
  • Desnivell positiu: 224 metres

Començarem la nostra ruta des de Castelladral, origen de l'actual municipi de Navàs, capital de municipi fins a finals del s. XX i símbol de l'essència rural del territori, on l'agricultura tradicional, la vinya i l'olivera reviuen amb força imprimint una nova identitat a un paratge privilegiat amb vistes a la Catalunya Central.

Començarem la nostra ruta des de La Pallissa del nucli de Castelladral, des d'on baixem fins a trobar la carretera cap al camp de futbol. Per a fer aquesta ruta haurem de seguir sempre les marques blanques al llarg de tot el camí, que surt des de la carretera que va en direcció Súria i per la qual caminarem uns 60 metres tot dret fins a un corriol que quedarà a la nostra esquerra i que ens conduirà fins a una pista.

Seguidament, al cap d'uns 50 metres per aquesta, girarem a la dreta fins a arribar a la Balma de Comaposada (assenyalada amb un pal indicador), un habitatge troglodític d'origen medieval escarbat a la mateixa balma. Si us fixeu bé, a la part exterior hi podreu veure una estructura circular que es creu que s'utilitzava com a forn i una font que conserva la pica de pedra.

Per continuar la nostra ruta, deixarem la balma enrere i caminarem uns 500 metres tot recte fins a arribar a una pista a mà dreta. L'agafem durant 250 metres fins que arribem a la masia de Cal Filaborres. Allà seguirem per la dreta i continuarem pista avall. Aproximadament a 1 quilòmetre trobem les tines, excavades parcialment a la roca i datades del s. XVIII, i la casa de Reixes en runes (hi ha un pal indicador).

Al cap d'aproximadament 200 metres deixem la pista i anem cap a l'esquerra durant uns 3 quilòmetres, on trobarem la Font de l'Arç. Continuarem el camí deixant la pista a l'esquerra i al cap de 3'1 quilòmetres arribarem a les tombes. Veureu que la més coneguda és la tomba de Vilamorós, excavada a la roca. De ben segur que us sorprendrà saber que aquesta s'excavà durant l'imperi romà.

Deixant les tombes enrere, seguim tot dret fins a trobar el GR-176 (marques blanques i vermelles), que seguirem de pujada fins a arribar a Castelladral, el vell i bell nucli des del qual hem començat la ruta.

Si voleu aprofitar el dia i conèixer amb més profunditat el poblet, perdeu-vos entre els seus carrerons i impregneu-vos de la singularitat i història d'aquest indret a través de l'església de Sant Miquel i els vestigis de l'antic castell medieval que s'alçava al cim d'un mirador amb vista a totes direccions des de Navàs a Súria.

Text i imatges: Ajuntament de Navàs

Oli Migjorn

Navàs (a 11.9 Km)

La Torre de l'amo de Viladomiu Nou

Gironella (a 11.3 Km)

Centre d'interpretació de l'Església de Cal Pons

Puig-reig (a 8 Km)

Granja Natura (Centre d'Apropament a la Natura)

Navàs (a 3 Km)

Restaurant Cal Travé

Berga (a 22.1 Km)

Hostal del Buc

Castellnou de Bages (a 8.4 Km)

El Racó d'Artés

Artés (a 12.9 Km)

Sellarés Rural

Sallent (a 7.5 Km)

Escardívol turisme rural

Viver i Serrateix (a 8.3 Km)

Endinsa't a Espinelves!

Tarragona, camins, platges i espais verds