Cim de Sant Alís a la Serra del Montsec

Sant Alís (1675,4 m) és el cim més alt del Montsec d'Ares (el tram del Montsec comprès entre Mont-rebei i Terradets) i el segon cim més alt de tota la serra del Montsec, només un metre per sota del Tossal de les Torretes.

De fet, la principal característica d'aquesta serra prepirinenca és el seu perfil carener gairebé sempre a la mateixa alçada. En aquest recorregut, fem una fàcil caminada fins a aquest cim, partint des de l'aparcament que hi ha al costat de la carretera que puja fins a l'Observatori Astronòmic del Montsec.

Es tracta d'un itinerari molt senzill i apte per a tots els públics. De fet, el cim de Sant Alís es podria coronar en cotxe ja que hi ha una pista forestal fins al cim. Optem, però, per fer els últims 2 km de pista forestal a peu i així poder gaudir de les sensacionals vistes d'aquesta serra prepirinenca.

Sortim des de l'aparcament que hi ha al costat de la carretera que puja fins a l'Observatori del Montsec i que connecta Àger amb Sant Esteve de la Sarga per la part alta de la muntanya. En el punt d'inici hi ha un ampli mirador panoràmic cap al Pirineu i cap a la plana de Lleida.

Cim de Sant Alís a la Serra del Montsec

Des d'aquest mirador, podríem seguir únicament per pista fins a la Penya de Sant Alís, però optem per buscar alguns corriols per no fer tan monòtona la pujada: inicialment, seguim per la carena i per un petit corriol fins a un primer turó on hi ha una webcam i una estació meteorològica.

Baixem uns metres i anem a trobar de nou la pista al coll del Pas dels Pous de Glaç. Des d'aquest punt, seguirem majoritàriament per pista fins al coll previ al cim. Voregem per l'obaga el Cap del Ras i, més endavant, arribem a un petit coll. Des d'aquest punt, prenem una antiga pista en desús que ens deixa just al cim de Sant Alís. Es tracta d'un ampli tossal des d'on gaudim d'una bona panoràmica de tota la serra del Montsec, a banda de la plana de Lleida i del Pirineu. En dies clars, distingirem indrets com Montserrat, el Pedraforca (per darrere), la Pica d'Estats, l'Aneto i el Monte Perdido. Un autèntic privilegi.

Des d'aquí podríem iniciar el retorn cap al cotxe de nou, però per allargar una mica el recorregut, seguim la carena del Montsec fins arribar a unes antenes que hi ha en el següent cim de la carena. Podrem seguir per pista o per l'àmplia carena en què no hi ha corriol fressat però es pot passar per tot arreu. Si seguim per pista, l'únic que caldrà tenir en compte és d'agafar un corriol / pista antiga a mà esquerre després d'haver passat el coll del Pas de l'Ós, ja que si seguíssim endavant per la pista, comença a baixar i ens desviaríem del camí.

Des de les antenes (segons l'ICGC és a l'indret del Tossal de la Canal de l'Embut), gaudim de nou d'una bona panoràmica de l'entorn i d'una perspectiva més oriental del Montsec d'Ares.

De tornada, desfem el camí, ja sigui seguint per la pista o per la carena fins a Sant Alís i, des d'allà, no passem de nou pel cim sinó que seguim directament la pista que va vorejant la carena pel cantó nord fent una mica de volta. Continuem per la pista fins al cotxe. Les vistes a banda i banda ens acompanyen durant tot el tram i ens fan la pista una mica menys monòtona.

Autoria imatges i text: Sergi Boixader

Hotel-Restaurant Port d'Àger

Pizzeria Cal Perubi

El Dien Restaurant

Vallfogona de Balaguer (a 28.2 Km)

Fundesplai, Cases de Colònies

Monestir de les Avellanes

Os de Balaguer (a 14.2 Km)

Apartaments Cal Perubí

Hotel-Restaurant Port d'Àger

Àger (a 2.2 Km)

Descobreix l'Alta Ribagorça, l'autèntic Pirineu

La Primavera del Cava retorna al maig amb 16 activitats entre…

Natura i Abelles a Mont-Rebei

Vola en parapent a la Vall d'Àger!

La Gastronomia és Cultura a Sentmenat

26/04/2024 ...

Conferència "1714. La gran repressió. Patriotes contra Mossos",…