Camí natural de la Muga, des del mar Mediterrani als Pirineus

El camí Natural de la Muga segueix el curs del riu la Muga i connecta diferents Espais Naturals de Girona, com l'Espai d'Interès Natural (EIN) de l'Alta Garrotxa, l'EIN de les Salines, l'EIN dels Penya-segats de la Muga i el Parc Natural dels Aiguamolls de l'Empordà.

Durant el recorregut existeix una connexió entre rutes senyalitzades com el centre de BTT Salines Bassegoda, La xarxa de Senders Intinerànnia i el Camí de Sant Jaume. Al seu pas es van descobrint diferents hàbitats associats al riu, des del Bosc de Ribera fins les planes fluvials, unint d'aquesta manera els Pirineus amb el Mar Mediterrani.

Al llarg d'aproximadament 40 quilòmetres, el camí natural passa pels termes dels municipis de Castelló d'Empúries, Peralada, Cabanes, Pont de Molins, Boadella i les Escaules i Sant Llorenç de la Muga. Aquesta és una ruta la qual permet practicar activitats com la pesca, el cicloturisme o el senderisme.

• Modalitat: A peu, bicicleta, a cavall.
  • Dificultat: Baixa
  • Distància: 40 Km

L'itinerari comença a la desembocadura del riu a Empuriabrava, arriba fins a Castelló d'Empúries, i continua fins a Vilanova de la Muga i Pont de Molins. El trajecte segueix fins Boadella i Escaules i finalment acaba a Sant Llorenç de la Muga. A continuació indiquem el recorregut per trams.

D'Empuriabrava a Castelló d'Empúries

A l'edifici, anomenat “La Colmena”, a la platja d'Empuriabrava és on s'inicia el recorregut. Es pot apreciar la desembocadura del riu Muga i tot el golf de Roses. A l'horitzó, el caminant podrà reconèixer el paisatge rural del Cap de Creus, paratge de gran interès paisatgístic i cultural. Durant els tres primers quilòmetres del recorregut, el viatger pot gaudir de les vistes del Parc Natural dels Aiguamolls de L'Empordà, uns aiguamolls naturals que acullen una gran varietat d'espècies d'aus.

Al cap de cinc quilòmetres de marxa tranquil·la arribarem a Castelló d'Empúries, en els carrers i places de la qual reconeixem el pas de la història dels últims 600 anys.

És recomanable visitar l'antiga muralla i la porta de la Gallarda, així com la catedral i l'ecomuseu La Farinera. Sortint del poble cap a Vilanova de la Muga, trobem l'enllaç amb el camí natural, amb cartells informatius que ens indiquen la nostra posició i on ens trobem.

Portal de la Gallarta a Castelló d'Empúries

De Castelló d'Empúries a Peralada

S'inicia una passeig pla que arriba a Vilanova. Seguint la carretera que ve del poble, cap a l'esquerra, s'ha de creuar el riu Muga per un gual de formigó que en època de inundacions (primavera i tardor), sol ser intransitable. Un cop s'ha creuat el riu, es continua per la carretera cap a la dreta, pel marge dret del riu.

A uns 500 m, el camí deixa la carretera seguint el riu i s'endinsa en camps de cultius i fruiters.

És en aquest punt, que si el dia és assolellat, es pot apreciar la muntanya del Canigó, primer gran cim del Pirineu en territori francès.

Vista del Massís del Canigó

Un cop passades unes granges, el camí passa per sota de la línia de ferrocarril de Figueres a Portbou i de la carretera que fa el mateix recorregut. A uns 200m es troba una àrea de descans, en el municipi de Peralada, vila coneguda per la celebració del festival de música en el seu castell i també per la producció de vins i caves.

Encara que quedi una mica separat de traçat del camí, val la pena acostar-se a Peralada i passejar pels seus carrers.

Arc del Castell de Peralada

De Peralada a Pont de Molins

Continuant el recorregut per la vora del riu, creuarem de nou la carretera que connecta Peralada amb Vilabertrán i Figueres, per sota d'un pont.

A uns 500 m, el camí transcorre per una zona de bosc de ribera. Es tracta d'una zona on sovint es pot observar algun exemplar de llúdria (Lutra lutra). En aquest punt convé extremar la precaució al creuar el riu pel pont de la carretera de Cabanes a Vilabertrán i Figueres i seguir el recorregut pel marge esquerre del riu.

A l'altura on el riu s'uneix amb una canalització de reg, albirem el monestir de Sant Feliu de Cadins.

Encreuament amb el Monestir de Sant Feliu de Cadins al fons

Seguint el riu i després de passar un parell de bifurcacions indicades amb la senyalització del camí, s'ha de seguir per sota l' autopista AP-7 que connecta amb França.

El camí s'eixampla notablement en aquest punt. A uns dos quilòmetres gira a l'esquerra per tornar a trobar el riu i arribar a Pont de Molins.

De Pont de Molins a Les Escaules

Creuant el riu pel pont de la carretera es reprèn a mà dreta el camí des d'on es pot veure el viaducte del tren AVE.

Abans de passar per sota de la immensa infraestructura, es pot llegir en un cartell informatiu la descripció dels millors conservats forns de calç del recorregut. A uns dos quilòmetres, el camí es desvia cap a la dreta convertint-se en un sender de gran encant, on es poden observar des d'alzines (Quercus ilex) a frondosos boscos de galeria.

Segons es va avançant, s'arriba a un camí que fa ziga-zaga fins trobar una passarel·la sobre el riu que condueix cap a un antic molí de farina, molt abundants durant tot el tram que ens queda per endavant. Seguim el traçat i el camí es creua la carretera de Boadella i durant tres quilòmetres travessa el bosc de ribera i diferents finques amb oliveres, vinyes i horts.

Al fons es pot albirar el barri de Les Escaules, ressaltant la seva torre medieval i un salt d'aigua, que durant les temporades de pluja es converteix en un impressionant espectacle.

De Escaules a Boadella de l'Empordà

Molt proper al salt d'aigua anomenat “La Caula”, trobem el pou de gel més ben conservat de tota la zona. En aquests forats, generalment, fets a la roca, es formava i conservava el gel, que posteriorment s'utilitzava a les cases o es venia a les ciutats.

Salt d'aigua de la Caula

Prossegueix la ruta riu amunt passant per una petita presa i el Molí de Les Puces, antic moli de farina, actualment de propietat privada. Seguint el canal del molí, el camí passa por una passarel·la de formigó i una vegada es baixa una escala d'acer, continua entre pollancres y verns fins la presa d'aigua del molí.

Transcorreguts dos quilòmetres, s'arriba a Boadella d'Empordà, una localitat petita però molt agradable per passejar, descansar o menjar un mos.

De Boadella de l'Empordà a Sant Llorenç de la Muga

El camí passa pel costat de les escoles i de l'Ajuntament i es dirigeix, direcció amunt per arribar a la carretera de Terrades. Creuant aquesta carretera el camí baixa buscant de nou el riu.

Creuant el riu per un antic camí empedrat es pot veure una zona de descans entre plataners (Platanus hispanica). El camí s'allunya del riu buscant la carretera de la presa del pantà de Boadella. Seguint la carretera de la presa a un o dos quilòmetres, encarem la pujada cap al mirador de la presa.

Pantà de Boadella

A partir d'aquest punt i durant uns cinc quilòmetres, la dificultat del camí augmenta considerablement.

A l'alt d'un penya-segat podrem observar l'ermita de santa Magdalena de Terrades. L'arboç (Arbutus unedo) i el bruc (Erica sp.) són molt presents arreu d'aquest bosc. Durant la caminada, es pot apreciar el pantà i restes d'antigues edificacions.

Finalment, acabarem aquest recorregut baixant una rampa de formigó la qual accedeix a la capçalera del pantà i quan veiem que la vall s'amplia abistant la localidad de Sant Llorenç de la Muga, on es finalitza el trajecte.

Així mateix el camí natural de la Muga ens permet connectar amb altres circuits, com són la xarxa de senders d'Itinerànnia, el GR-11, el GR-92 i les rutes de bicicleta tot terreny (BTT) del centre de la zona Salines-Bassegoda i el Camí de Sant Jaume.

Riu Muga prop de Sant Llorenç de la Muga

Teatre-Museu Dalí

Figueres (a 4.9 Km)

Monestir de Sant Pere de Rodes

El Port de la Selva (a 10.3 Km)

Restaurant - Hostal Can Dalfó

Torroella de Montgrí - L'Estartit (a 25.2 Km)

Restaurant Can Llissa

Colera (a 15.4 Km)

Càmping Nautic Almata

Castelló d'Empúries (a 6.5 Km)

Càmping Mas Nou

Castelló d'Empúries (a 2.3 Km)

Càmping Bassegoda Park

Tast de vins: Cellers AV Bodeguers i Terra Remota

10,00 €

Festival Internacional Teatre Màgic a Tarragona

17/04/2024 - 18/04/2024 ...

Diada de Sant Jordi a Vila-seca

15/04/2024 - 18/04/2024 ...