Camí de les fonts a Peramola

Peramola ha recuperat el camí de les fonts, un passeig de dos quilòmetres que recorre el pont romànic de la vila i el camí que ressegueix el torrent de Peramola, enmig del bosc. Una de les rutes més emblemàtiques de Peramola, per a tota aquella gent que vol passejar per l'entorn de Peramola sense caminar gaire. La ruta compta amb nombrosos cartells que ens parlen de moments històrics del municipi.

Itinerari circular d'1,6 km de longitud que transcorre pels mateixos carrers de Peramola i per alguns trams de camí de terra ample, còmode i ben senyalitzat.

Com arribar-hi?

Des de la carretera C-14 (Oliana - Coll de Nargó), agafem la carretera LV-5118 cap a Peramola. Aquest trencall cap a Peramola el trobem just al costat d'un pont que fa la C-14 a sobre del riu Segre (3 km al N d'Oliana i 800m al S de la presa del pantà d'Oliana). Avancem 4,2 km per la carretera LV-5118 i arribem a un altre trencall, nosaltres ens desviem a la dreta seguint sempre les indicacions de Peramola. Deixem enrere a la nostra dreta el veïnat del Roser i entrem al nucli de Peramola pel carrer Frederic Ribó fins arribar a la plaça Josep Roca. Hi ha diversos espais habilitats per a estacionar-hi vehicles.

Des del safareig que hi ha a l'entrada al poble, just al costat de la font de la Segla, es comença a caminar per la carretera de Cortiuda. Als poc metres, una desviació a l'esquerra, permet accedir a un sender ben arranjat que remunta el torrent de Peramola pel seu marge esquerra.

r313_martipol_1En arribar al pont que creua el torrent, cal pujar a la carretera i recular uns metres per entrar en el paratge anomenat “Espai Miquel Martí i Pol”, en honor al poeta que feia estades a la població. El primer que sobte es una gran pedra amb un poema gravat, obra de l'escultor Toni Comella. Alguns bancs i arbres suavitzen el paisatge i permeten descansar a l'ombra del porxo de la font d'en Vila.

Molt a prop d'aquí es troba la vella sínia que servia per pujar l'aigua al dipòsit del poble, la font de Cristo i la font del Poble, des de on es recull l'aigua per abastar Peramola.

Cal retornar al pont que creua el torrent, sota la carretera de Cortiuda, per anar cap a la font del Caner. L'espai es ampli i la font raja dins d'un petit racó obrat.

En un extrem del pla on es situa aquesta font, surt un camí que ressegueix el marge dret del torrent. Es un camí estret, protegit per una barana de fusta i on es poden veure restes d'antigues canalitzacions de reg. El corriol va baixant i a vegades es fa més ample. Desprès d'unes escales en que es travessa un petit engorgat s'arriba a la font del Mig.

Aquí, un nou eixamplament de la ruta ha permès la instal·lació d'uns bancs per a seure. Durant la dècada dels anys 20 i 30 del segle passat, en aquest indret, hi havia una industria manteguera, aprofitant la força hidràulica del torrent.

Continuant aigües avall s'arriba a l'última de les fonts d'aquest recorregut, la de la Vila.

Només queda creuar de nou el torrent de Peramola, per el pont romànic reconstruït recentment, per enfilar la pujada que de nou porta a la font de la Segla.

Si a l'alçada del poliesportiu, ja apartant-se del “Camí de les Fonts”, es prefereix agafar el carrer de la dreta, es passa per l'antic molí -en l'actualitat en estat ruïnós- i per la plaça de l'Església, on es troba la font de la Plaça.

Més endavant, abans d'arribar al safareig on s'ha començat el “Camí de les Fonts”, hi ha la font del Gat.

Font: Ajuntament de Peramola

Solsona Experience, descobreix el Solsonès

Solsona (a 21.7 Km)

Bar Restaurant El Jardí

Sant Llorenç de Morunys (a 27.9 Km)

Mas Ampurdanés

La Baronia de Rialb (a 4.8 Km)

Càmping Oliana

Oliana (a 3.4 Km)

Organyà Park

Organyà (a 17.9 Km)

La Torreta d'Olius

Olius (a 25 Km)

Sorteig Instagram: Guanya un carnet per visitar els tres Monestirs…

La Primavera del Cava retorna al maig amb 16 activitats entre…

Transpirinenca – Travessia dos Mars 5a edició

El Maestrat, Terol en 4x4 o SUV

234,50 €

Diada de Sant Jordi a Vila-seca

23/04/2024 - 24/04/2024 ...